Webshop
0
VARUKORG
Summa 0 kr

TR:s intresse för speedway väcktes av adoptivfadern Ville Rander och mamma Siw, redan i Sundsvall 1949. Bergsåkers travbana väster om staden hade återkommande racertävlingar där "solomotorcyklar" kördes av legendarer som Bertil och Eskil Carlsson, Varg-Olle Nygren, Basse Hveem, Sven Fahlén och Rune Sörman-der. Under en sådan motorsöndag ingick också heat med midget-bilar, som såg ut som racerbilar men "bara" hade en 500cc speedwaymotor under huven. Man körde också lopp med standardmotorcykel och med sido-vagnar.

Efter flytten till Göteborg tidigt 1953 blev det regelbundna besök på Slottskogsvallen för både speedway och isracing. Från 1955 blev Tommy trogen besökare på Sävedalsbanan öster om Göteborg, Kaparnas hemma-bana 1949-57. Att själv jobba med sporten var inte att tänka på under åren i "rock & roll-branschen" 1965-1987. Arbetstiderna stämde liksom inte... Han bevakade dock VM-finaler för bla Radiosporten under några år och skrev enstaka artiklar om speedway i olika tidningar och tidskrifter. Det var först 1988 som han gav sig iväg till Kaparna, som då körde på Ullevi. Efter att ha genomlidit ett dåligt arrangerang av stortävlingen Ullevi Open kunde han som erfaren arrangör av konserter och turneer se tydliga brister. Det ledde vidare in i klubbstyrelsen som suppleant.

Allt föregicks av tjat på svenska ledare under de speedwayresor som Tommy gjorde ihop med främst bild-konstnären Benny Hellberg och skådespelaren Christer Fant. Dåvarande landslagsledaren Bo Wirebrand tyckte han hade hört nog och ansåg att så talför hjälp nog kunde vara bra i Göteborg...  Under Tommys tid  lämnade Kaparna Ullevi och byggde Arendalsbanan. Man återkom som storklubb efter en blek tid i lägre divi-sioner. Tommy var del av ledningen under alla år, som styrelseman och/eller med ansvar för förarvärvningar och som bollplank för senare tiders lagledningar.

Ett stort kontaktnät inom sporten från åren som TV-producent kom Kaparna till godo. Bland förare som den vägen introducerades finns Charlie Gjedde (DK), Ryan Sullivan (AU), Rafal Dobrucki och Jarek Hampel  (PL).  Andra "fynd" under TRs epok var Kim Jansson och Joonas Kylmärkorpi.

    
Årsmöte på Ullevi. Thomas Lind långvarig sekreterare och      TR med en av sina förarfavoriter - Joonas Kylmäkorpi                fortsatt i samarbete med TR i Speedway Racing.  

TR lämnade Kaparstyret i mars 2003 men återkom året efter när klubben var nära konkurs. Arbetet därefter har han kallat "defensivt och tråkigt" och innebar att - för att hålla klubben flytande - man tvingades montera ned det lag man hade byggt upp sedan 1997.

Artikel om krisen våren 2004.  TR och några Kapare 2002 - Hampel, Kim Jiansson, Kylmäkorpi, Dobrucki. Slutbild: bit av gamla entren 2010, foto Lars Eklund.  

Arendalsbanan stängdes efter 2006 efter en konflikt med byggföretaget och markägaren NCC. Säsongen 2007 körde Kaparna på lånade banor runt om i speedway-Sverige. TR lämnade Kaparna 2007 och sedan hösten samma år bedriver klubben ingen verksamhet. 

      

Träta med engagerade sponsorn Jan-Olof Fherm. T v Bosse Wirebrand suckade "Göteborg behöver kanske nån som du...".  Bild från 2005, möjligen vid ett av många fåfänga försök att få Wirebrand att fixa Vetlandabanan :) Foton: Condor.

Världsmästerskapets historia del 3 - Litet land, stor makt

Berättelsen om världsmästerskapets historia fortsätter. Den tredje av de fyra böckerna levereras i april 2022. Här beskrivs åren 1975-1994, den sista gången sportens årliga höjdpunkt avvecklades på en enda kväll. Svenskarnas tid beskrivs i den andra boken och den epoken var över cirka 1975, då Nordens tidigare lilleput Danmark växte fram som ledande speedwaynation, inspirerad av (och delvis organiserat) av Ole Olsen. 

480 kr

Världsmästerskapets historia del 4

Boken är försenad och ges ut i slutet av april 2024 och kan förhandsbeställas. Det är den fjärde och sista delen i Tommy Randers bokserie om Det individuella världsmästerskapets historia. Cirka 300 sidor inklusive mängder av foton och statistik. Omslaget pryds av Tony Rickardsson, sporten hittills mest framgångsrike förare och den som mer än någon annan dominerat GP-epoken med bl.a fem VM-guld. 

490 kr
helarsprenumeration-speedway-racing

helårsprenumeration Speedway Racing

Tidningen utkommer 10 gånger per kalenderår. Prenumeration kan påbörjas när som helst. 

750 kr

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår